Utbildningen till spelgrafiker blev startskottet på karriären

Eftersom man konstant ställs inför nya utmaningar är det svårt att tröttna på sitt jobb säger Esbjörn Nord. Idag arbetar han som Concept artist på företaget där han genomförde sin LIA.

För mig är det bästa med att jobba som Concept artist utan tvekan att man får flexa sina kreativa muskler till max.

Esbjörn NordTidigare studerande TGA, Spelgrafiker

Vem är du? Berätta lite om dig själv.

Mitt namn är Esbjörn Nord och jag är 25 år. Just nu bor jag i Stockholm men är uppväxt i en liten by på den norrländska landsbygden. Efter mitt första sommarjobb, som jag avskydde, så bestämde jag mig för att jag skulle skaffa ett jobb som jag trivdes på. Det var ett diffust mål just då, men allt eftersom tiden gick så insåg jag mer och mer att det jag gillade att göra var att arbeta kreativt.

Hur kom det sig att du sökte till TGA?

Jag hittade The Game Assembly när jag gick på gymnasiet och funderade på vad jag skulle göra efter studenten. Ju mer jag läste om utbildningen desto mer övertygad blev jag om hur rätt den var för mig.

Vad anser du är det som gör TGA speciellt?

På TGA är man omgiven av kunskap, både från lärarna men också från sina klasskamrater. Man blir både motiverad och lär sig otroligt mycket av varandra. TGA har alltid ett fokus på verklig spelproduktion så när man väl kommer ut i arbetslivet så märker man knappt någon skillnad för att man är så pass förberedd.

Hur trivdes du på skolan och på utbildningen?

Jag trivdes extremt bra på TGA. Jag förväntade mig en tuff utbildning och det är det också. För mig så var det mycket stress och hårt arbete, men för varje timme man la in så fick man också ut något. Mina klasskamrater var fantastiska och det blir en otroligt bra studiemiljö när alla är superdrivna och vill dela sina kunskaper med varandra. Det finns få saker som är så motiverande som att sitta bredvid någon som är lika motiverad i det man gör som en själv.

 

Det finns få saker som är så motiverande som att sitta bredvid någon som är lika motiverad i det man gör som en själv.

Vad var mest givande på utbildningen?

Under studietiden på TGA ligger fokuset hela tiden på en sak – hur man gör spel. För mig som Concept artist så handlar det inte om att göra fina bilder, utan det handlar om att bygga ett spel. Det gör man genom att förstå behoven hos andra yrkesroller och ha kunskapen att uppfylla dem.

På TGA är man med från början och bygger sin egen spelmotor, något som jag under utbildningen tyckte var drygt eftersom det är roligare att jobba med en fulländad kommersiell motor som grafiker. Men det är faktiskt en av de mest värdefulla erfarenheterna jag tagit med mig från studietiden eftersom det ofta är så riktiga produktioner ser ut.

Berätta om din LIA-period. Hur stor nytta har du haft av den?

Jag gjorde min LIA som Concept artist på DICE. Där gick jag rakt in i produktionen när jag steg innanför dörren och de behandlade mig som en anställd direkt. Jag fick samma uppgifter som mina kollegor vilket var utmanande, men jag kände mig alltid trygg för jag hade en bra grund från TGA att bygga vidare på. Den erfarenhet jag fick under LIA:n har varit avgörande och jag hade turen att placeras med otroligt erfarna artister och den kunskap jag fick har varit ovärdelig för min fortsatta karriär.

Vad vad har hänt efter examen?

I slutet av min LIA-period fick jag ett jobberbjudande från DICE som jag valde att tacka ja till då jag trivdes väldigt bra där. Sen dess har jag varit med och släppt två AAA titlar samt jobbat på DLC. Till en början var jag tveksam till om jag ville jobba som Concept artist då jag har en väldigt stark dragning till 3D. Men jag insåg snart att den roll jag har på DICE ger en stor frihet och jag har möjligheten att jobba med de delar av 3D som jag tycker är spännande samtidigt som jag får vara kreativ.

Hur är det att jobba som Concept artist? Vad är roligast och mest givande med din yrkesroll?

För mig är det bästa med att jobba som Concept artist utan tvekan att man får flexa sina kreativa muskler till max. Eftersom man konstant ställs inför nya utmaningar är det svårt att tröttna på sitt jobb. Det är särskilt givande att se sina skapelser komma till liv i spelet, men även att se hur andra artister kan bli inspirerade och bygga vidare på en vision.

En av mina favorit delar med jobbet är att arbeta ihop med andra och att bygga något tillsammans är en otrolig känsla. Att hitta sätt att jobba mer effektivt som grupp och lära varandra nya saker gör vardagen väldigt stimulerande.

Hur ser behovet av Concept artists ut?

Det finns två sätt att se på det. På ena sidan har vi hur det ser ut idag där faktum är att antalet Concept artists i en produktion är väldigt liten jämfört med exempelvis antalet 3D artister. Det innebär att efterfrågan är förhållandevis liten. Men å andra sidan så är spelbranschen en av de snabbast växande industrierna i Sverige så behovet ökar i en snabb takt. Jag tror dessutom att allt eftersom produktionen kan göras med effektiv med hjälp av AI och procedurella verktyg etc. så kommer även efterfrågan på kreativa hjärnor att öka ytterligare.

Vill du ge några råd till blivande studerande på denna utbildning?

Kommer man in på TGA har man en otrolig möjlighet att nå sina drömmar. Kasta inte bort den chansen. Man har bara en begränsad tid på skolan, så gör det mesta av varje dag. Släpp egot, ta emot feedback och jobba hårt och tillsammans så kommer det att gå jättebra. När jag började på utbildningen så tänkte jag att om jag jobbar så hårt jag kan nu, så kommer jag i alla fall veta att jag gjort allt jag kunnat om det skulle gå åt skogen sen. Men det har det ju inte gjort.

Varför tycker du att man bör söka till TGA?

För de som vill bli spelutvecklare så är TGA i min mening den bästa vägen att gå. Man får så otroligt bred kunskap på skolan i jämförelse med andra utbildningar.