Ett GameCube i julklapp satte spinn på spelintresset!

För Janelle innebar ett spel i julklapp startskottet för spelintresset & att jobba med spelutveckling i framtiden blev en självklarhet!

Det som gör rollen som leveldesigner spännande är skapandet av världar!

Janelle WetterholmStuderande TGA, Leveldesigner

Berätta lite om dig själv?

Jag heter Janelle Wetterholm och är 26 år. Jag är född, uppvuxen och bosatt i Uppsala tillsammans med min sambo och vår son som är 2 år. Jag har tidigare arbetat som förskolepedagog och babysiminstruktör. Mina intressen har alltid varit spel i alla dess former. När jag var liten fick jag och min syster ett GameCube i julklapp och ända sedan dess har jag spelat på min fritid.

Hur kom det sig att du sökte till oss på TGA?

Jag har alltid vetat att jag vill jobba med spel och har kollat på flera olika utbildningar de senaste åren. Jag har då letat efter utbildningar som jag inte behöver flytta till andra sidan landet för. En dag dök The Game Assembly i Stockholm upp som förslag på webben och jag chansade med en ansökan!

Vad är det bästa med skolan skulle du säga?

Jag tycker att skolans upplägg för lärandet, i alla fall för oss inom leveldesign, är väldigt bra. Den passar någon som mig som egentligen inte har någon erfarenhet sedan tidigare.

Uppgifterna är bra och genomtänkta och vi får arbeta mycket efter eget ansvar.

Hur kom det sig att du valde inriktningen?

Det som gör rollen som leveldesigner spännande är skapandet av världar! Att ta byggdelar och skapa stora eller små levlar som en spelare kan springa runt på är häftigt. Sedan är jag inte tillräckligt smart för att programmera och har inte talangen nog för att rita grafik, haha.

Hur tycker du att utbildningen är?

Den passar mig perfekt! Uppgifterna är bra och genomtänkta och vi får arbeta mycket efter eget ansvar. Använder man den tiden som man fått behöver man aldrig ta hem arbete, man hinner göra klart i skolan.

Vad är det som känns mest spännande med en framtid i spelbranschen?

Att få arbeta med något man har ett stort intresse för.

Har du några tips till den som funderar på att gå utbildningen?

Skaffa erfarenhet och jobba med t. ex. Unreal Engine. Då går det mycket snabbare att komma igång med skapandet och man hinner lära sig mer än bara grunderna.

Slutligen – hur ser framtiden ut?

Min förhoppning är att jag ska få jobb på ett spelföretag i eller nära Uppsala direkt efter utbildningen.