FRÅGOR OCH SVAR OM TGA

 

ALLMÄNNA FRÅGOR

Sker utbildningen på svenska? Hur mycket svenska behöver jag kunna?

Alla kurser hålls på svenska och för att kunna tillgodogöra sig utbildningen behöver du kunna svenska. För att kunna få grundläggande behörighet (enligt MYHs regelverk) så behöver man ha minst godkänt i Svenska A/1. Alltså behöver sökande från utlandet, som inte har ett svenskt gymnasiebetyg, kunna uppvisa ett betyg/intyg på att denne har klarat svenska på gymnasienivå för att anses ha grundläggande behörighet.

Kan man plugga kurser på distans eller deltid?

The Game Assembly är en yrkeshögskola med utbildningar på 2.5 år och 1,5 år där en tredjedel är praktik. För att klara av studierna behöver du räkna med att vara på skolan från kl 9.00 till kl 18.00 varje vardag. Det sista halvåret är praktik ute i arbetslivet. Vi erbjuder därmed inga distanskurser eller studier på deltid som det ser ut i dagsläget.

Vad ska jag skriva i mitt personliga brev?

Det personliga brevet är, precis som för en jobbansökan, en text på max ett A4 där du formulerar dig kring vem du är, vad du gör idag, vad du har gjort tidigare och vad du vill göra.

Jag behöver skicka in mina slutbetyg men är klar med gymnasiet först i sommar, hur gör jag?

Du skickar in de betyg du har så långt fram till dess du skickar in ansökan. För de som går i gymnasiet finns det möjlighet att komplettera med de fullständiga betygen till och med 16 juni.

Vad kostar utbildningen?

Utbildningen är kostnadsfri och berättigar till studiestöd från CSN.

Hjälper skolan till med att ordna boende?

Nej, boende ordnar den studerande själv.
Vi rekommenderar att ta kontakt med Studentbostäder i Malmö så fort man fått svar från The Game Assembly om man kommit in i Malmö. Ställ dig även på kö på boplatssyd.se. Du kan också höra med studerande på skolan om de vet om någon ska flytta.

 

SPELGRAFIK

Hur vet jag om jag är behörig att studera spelgrafik?

För att vara behörig krävs att du har en gymnasieexamen inklusive ett godkänt betyg i Engelska 6. Mer information om Yrkeshögskolor och behörighet finner du här: www.yrkeshogskolan.se.

Behöver jag förkunskaper i 3D?

Vi tillhandahåller en grundläggande utbildning i Autodesk Maya, som alla grafiker tar del av. Målet är att du ska kunna skapa, texturera, rigga och animera dina egna 3D-modeller. Även om du vet att du inte kommer att arbeta med 3D i framtiden så kommer du med mycket stor sannolikhet att arbeta med människor som gör det. Därför är det viktigt att du förstår vilka behov som finns och hur processerna fungerar. All grafik till våra spelprojekt i utbildningen har koppling och ursprung i 3D. Med det sagt, så har vi inget krav på 3D-förkunskaper innan du påbörjar utbildningen.

Måste jag vara duktig på att teckna?

En grafiker är en person som skapar visuellt intressant och läsbart material, både rörligt och stilla. Det underlättar om du har en förståelse för linje, färg och komposition och på ett tydligt sätt kan förmedla din tanke via bild. Är du helt ointresserad av att teckna och måla så behöver du på något annat sätt visa att du vill arbeta med grafik (animation, teknisk grafik, foto, rendering, modellering etc).

Hur ska jag tänka med min portfolio?

Vi är intresserade av vad du har gjort fram till idag, så det vi vill veta utifrån din portfolio är hur pass bekväm du är med ditt bildskapande. Både hur driven du är rent tekniskt, men också vad och hur du berättar med bild. Framför allt vill vi se vad du kan utveckla för att bli det vi bedömer vara en bra spelgrafiker. Vi vill veta vad du bedömer som viktigt att visa just nu.

Vad ska min portfolio innehålla?

Du ska ladda upp fem bilder som du har gjort nyligen och som visar vad du anser passa för en blivande spelgrafiker. Det kan vara fotografier, konceptbilder, skisser, färdiga målningar, renderade 3D-modeller eller scener. Eller traditionella studier från foto eller verkligheten.

Kan jag få feedback på innehållet i min portfolio?

Vi är intresserade av hur du löser uppgiften att göra en portfolio med inriktning mot spelgrafik. Vi bedömer det inskickade materialet och vill därför ha så lite inflytande på dess innehåll som möjligt. Vårt bästa tips är att se dig om, testa ditt material på vänner eller anhöriga. Är du medlem i något av de många spelgrafikforumen på nätet? Hur förhåller du dig till det som redan finns där, vad kan du tänka dig att tillföra?
Vi har dessvärre inte möjlighet att ge feedback på portfolios i efterhand.

 

SPELPROGRAMMERING

Behöver jag förkunskaper i programmering?

Vi kräver programmering 1 eller motsvarande så det krävs att du har en grundläggande kunskap. Men vi kommer gå igenom allt från grunden i undervisningen.

Hur vet jag om jag är behörig att studera spelprogrammering?

Du behöver:

  1. Grundläggande yrkeshögskolebehörighet
  2. Minst godkänt i Engelska 6 eller motsvarande
  3. Minst godkänt i Matematik 3b/3c eller Matematik A
  4. Minst godkänt i Programmering 1 eller motsvarande

Vad kan jag göra för att förbereda mig på proven?

Fräscha upp dina kunskaper gällande Programmering 1, Matematik 3B/3C och titta på gamla högskoleprov.

Vad är det för matematik som ingår i matematikprovet?

Motsvarande högskoleprovets matematik.

Vad ingår i logiktestet och hur gör jag för att plugga på det?

Kolla igenom NOG-delen på gamla högskoleprov. NOG-delen prövar förmågan att tänka logiskt med hjälp av matematiska problem.

Behöver jag ha en portfolio för att söka?

För programmeringsutbildningen krävs ingen portfolio.

Vilket språk är programmeringstestet i?

Inget speciellt språk, mer generella programmeringsfrågor.

 

LEVELDESIGN

Vad är Level Design?

En Level Designer pusslar ihop slutprodukten som spelaren ser i spelet. Det måste inte alltid vara en värld av träd och hus, Level Designers skapar också pusselkartor och andra abstrakta spel. Du måste utveckla en stark känsla för bra design och hur olika komponenter arbetar tillsammans. Förutom design så måste en Level Designer ha insikt i skriptning och grafik. En del företag anställer Level Designers som skriptare för att få kartor att fungera rent mekaniskt, andra företag anställer Level Designers för att samarbeta med Environmental Artists för att skapa grafiskt vackra världar. Oavsett vilken inriktning du väljer så är design aspekten alltid en viktig central del i Level Design yrket.

Jag vill bli Game Designer. Vad ska jag göra då?

En Game Designer har en roll i spelindustrin som kräver kunskap inte bara i spel och dess bakomliggande system, utan också i det specifika spelföretaget och teknologin som driver den. Därför kan det vara svårt att få jobba som Game Designer som ditt första jobb, det är ofta något man växer in i efter flera år inom industrin. Med det sagt så är Level Design eller gameplaykodare ett bra första steg.

Level Designutbildningen på The Game Assembly kommer ge dig en solid kunskapsbas om Game Design och om hur man implementerar in design i spel och spelvärldar, men du kommer inte examineras som en renodlad Game Designer.

Några rekommendationer:

Unreal Engine
Unreal är en väldigt modern motor med stort fokus på leveldesign. Här kan du gratis ladda ner och göra små eller stora Unreal Tournament kartor. Det finns massor med gratis “assets” (modeller och texturer) som du kan använda för att få upp en grafisk kvalité på dina banor. Dock är en bra och intressant design viktigare än väldigt hög grafisk fidelitet för en level designer (även om grafik och känsla för komposition även de är viktiga kunskapsområden).

Source Engine
Valve har gjort många spel som är väl anpassade till leveldesign. Här kan du göra singelplayer banor till Half Life 2 eller Portal. Eller så kan du göra CS:GO eller TF2 kartor om du gillar multiplayer mer. Detta är en lite äldre motor och kan kännas lite svårare att komma in i, men det är bara en initial tröskel, när man väl kommit igång så rullar det på. Fördelen med dessa projekt är att de har en väldigt bra och tydligt fokus på just leveldesign och de har en stor Community och user base.

Unity
Unity är en populär motor inom indie scenen. Men detta är mer en motor för att göra spelprojekt och fokus hamnar ofta på spelmekaniker istället för leveldesign. Så om du gillar unity, tänk på att gameplay och bra flöde är det som gör en bana/värld bra och intresssant, inte att du lyckats programmera en perfekt player movement controller.

Mod Communities
Om du är speciellt intresserad av ett specifikt spel (tex skyrim), så involvera dig online och bidra till communityn med moddar och kartor.

Engagera dig online på sidor som t.ex. www.mapcore.com, www.gamasutra.com,  www.worldofleveldesign.com m.m.

Att tänka på ytterligare:

Att skapa en bra karta handlar inte bara om bra gameplay, det är så mycket mer än så. Fundera gärna på och forska runt lite om arkitektur för att få till en logisk och bekväm värld. Använd alltid referensbilder när du bygger något. Hitta inte på helt själv. Om du bygger en rymdstation, googla och titta på bilder om hur det kan se ut och försök sen luta dig mot referenserna så nära som det gå utan att tappa din personliga vision. Då kommer du märka att du har lättare att få klart ditt arbete, det kommer gå snabbare och det kommer bli bättre.

Litteratur:

Det finns massor med böcker att läsa om spelutveckling, men för att få grepp om leveldesign så måste man bygga, bygga bygga! Men vi vill ändå rekommendera en bok som ger en väldigt bekväm holistisk grund av game design och allmäntänket runt spel: The Art of Game Design: A Book of Lenses by Jesse Schell.

 

TECHNICAL ARTIST

Behöver jag förkunskaper i 3D?

För att kunna tillgodogöra sig utbildningen som Technical Artist är det viktigt att man är insatt i hur en grafikproduktion fungerar. Huruvida du har en erfarenhet med spelgrafik, spelmotorer eller video och filmproduktion har inte lika stor betydelse. Med detta sagt så kommer förkunskaper i 3D och Autodesk Maya gå en lång väg.

Behöver jag kunna programmera som Technical Artist?

Vi kommer under utbildningen fokusera på scripting men förkunskaper i området behövs inte för att tillgodogöra sig utbildningen.

Vilken typ av arbete gör man som Technical Artist?

En Technical Artist kan innebära väldigt olika arbete beroende på arbetsplats och det specialområde man väljer att fokusera på. Generellt kan man säga att en Technical Artist är en person som har en djupare teknisk förståelse av hur varje del fungerar i produktionsprocessen. Under förproduktionen kan en Technical Artist vara delaktig i att ta fram nya arbetssätt och utvärdera nya programvaror innan dessa tas in i produktionen. Vilket gör att en stor del av TA arbetet går ut på att stötta och i viss mån lära ut de verktyg som man skapar eller eller väljer att ta in i produktionen. Några exempel på en TA:s arbetsuppgifter kan vara, Effekter, Pipeline, Scripting, Rigging, Shaders och RnD(research and development).

Hur ska jag tänka med min portfolio?

Som Technical Artist så behöver man kunna visa på både den grafiska förmågan och att man kan kommunicera tekniska lösningar. Rekommendationen är att man väljer att visa en lösning man gjort i form av en video och kompletterar med någon grafik. Så som en animation eller renderad bild.

Hittade du inte svaret på din fråga? Kontakta oss!